صرافی ارز دیجیتال (DCE)

صرافی ارز دیجیتال

صرافی ارز دیجیتال چیست و چه ویژگی‌های مهمی دارد؟

ارزهای دیجیتال را باید یکی از مهم‌ترین تحولات جهانی در عرصه تکنولوژی دانست. شاید این ارزها تا کمتر از ده سال پیش جدی گرفته نمی‌شدند اما اکنون نمی‌توان تبادلات مالی و معاملات جهانی را بدون رمزارزها متصور بود؛ ضمن اینکه نقش ارزهای دیجیتال روزبه‌روز در بازارهای سرمایه جدی‌تر می‌شود. صرافی ارز دیجیتال از ابزارهایی بود که پس از مورد توجه قرار گرفتن این بازار، نیاز شد. برای ورود به بازار رمزارزها، شناخت بعضی از اصطلاحات، واژه‌ها و تعاریف الزامی است و صرافی ارز دیجیتال نیز یکی از همین موارد محسوب می‌شود. اکنون قصد داریم درباره این صرافی‌ها اطلاعات کاملی را درختیار شما قرار دهیم. با ما همراه باشید.

 

صرافی ارز دیجیتال چیست؟

صرافی ارز دیجیتال همانند خود رمزارزها، مجازی‌ است. همانطور که درمورد رمزارزها شما با یک حقیقت غیرقابل‌لمس مواجهید، درمورد صرافی آن‌ها نیز با یک مکان واقعی مواجه نیستید. این صرافی‌ها کاملا متفاوت از آنچه هستند که ما در صرافی‌های سنتی می‌دیدیم. در تعریف این صرافی‌ها که به‌نوعی مانند یک بازارساز عمل می‌کنند، باید گفت:

صرافی ارز دیجیتال Digital Currency Exchange (DCE) در واقع یک پلتفرم مجازی است که در آن ارز دیجیتال خرید و فروش می‌شود.

درواقع در این صرافی‌ها همان عملیات تبدیل ارز به ارز دیگر صورت می‌گیرد؛ اما این بار ارزهای دیجیتالند که خرید و فروش شده و تبدیل می‌شوند. ضمن اینکه شما برای خرید یا فروش از هر ارزدیجیتال به هر میزان باید از طریق این صرافی‌ها اقدام کنید. البته خرید ابتدایی و اولیه از این صرافی‌ها از طریق ارزهای فیات صورت می‌گیرد. بنابراین برای ورود به بازار ارز دیجیتال، معامله‌گری در این بازار و فعالیت در آن نیاز است که در یک صرافی رمزارز حساب داشته باشید و از طریق حساب خود، خرید و فروش‌ها و معاملات‌تان را کنترل کنید. البته که این خدمات رایگان نیست و بابت انجام هر معامله یا خرید و فروش، درصدی کارمزد از کاربر دریافت می‌شود.

 

ضرورت ظهور صرافی‌های ارز دیجیتال

ظهور صرافی‌های دیجیتال به‌دنبال افزایش محبوبیت بازار ارزهای رمزگذاری‌شده و رشد مبادلات و معاملات برپایه این ارزها بود. درواقع، پیش از به‌وجود آمدن واژه‌ای به نام «صرافی ارز دیجیتال»، نظم، نظارت و قاعده ثابت و مشخصی بر مبادلات و معاملات این ارزها نبود. همین موضوع و تحت کنترل نبودن تبادلات مالی که در این بازار صورت می‌گرفت درکنار افزایش محبوبیت رمز ارزها، باعث شد تا نیاز به متمرکز شدن معاملات ارزهای دیجیتال بیش‌ازپیش احساس شود. این نیاز درنهایت به پدیدار شدن اولین صرافی‌های ارز دیجیتال در سال ۲۰۱۰ منجر شد.

البته که همچنان با وجود این صرافی‌ها، غیرقابل ردیابی و پیگیری بودن معاملات صورت‌گرفته در این بازارها نکته اصلی و مدنظر مخالفان و موافقان این بازار بود. حقیقت این است که سرمایه‌گذاری و ورود به بازار رمزارزها پیش از به‌وجود آمدن این صرافی‌ها برای همه افراد ممکن نبود و این، گسترش و عمومی شدن بازار ارزهای دیجیتال را سخت می‌کرد. بنابراین بخش بزرگی از گسترش و محبوبیت مبادلات کریپتوکارنسی را مدیون همین صرافی‌ها و گسترش‌شان هستیم. امروزه صرافی‌های رمزارز Cryptocurrency Exchange زیادی در سراسر دنیا و ایران وجود دارند که در رقابت با یکدیگر فعالیت می‌کنند.

 

تاریخچه صرافی ارز دیجیتال

همانطور که گفتیم، ظهور و رواج صرافی‌های ارز دیجیتال از سال ۲۰۱۰ آغاز شد. اولین صرافی ارز دیجیتال در جهان بیت‌کوین، مارکت دات کام BitcoinMarket.com نام داشت که در ۱۷ مارس ۲۰۱۰ شروع به فعالیت کرد. البته که امروز نام یا نشانی از بیت‌کوین مارکت وجود ندارد و احتمالا در پاسخ به این سال که اولین صرافی ارز دیجیتال در جهان چه نام داشت پاسخ دریافت کنید که : MT.Gox. اما درواقع، با استناد به پست‌های موجود در انجمن کریپتوکارنسی با عنوان Bitcointalk، اولین صرافی رمز ارز جهان، بیت‌کوین مارکت نام داشت. خالق بیت‌کوین ساتوشی ناکاموتو نیز در این انجمن عضو بود و پست‌هایی را در آن به اشتراک می‌گذاشت. در تاریخ ۱۵ ژانویه ۲۰۱۰، کاربری به نام dwdollar درمورد راه‌ندازی سایتش به عنوان صرافی‌ای که راه‌اندازی کرده بود پست گذاشته، اطلاع رسانی کرد و پس از آن اولین معامله بیت‌کوین در این صرافی در تاریخ ۱۷ مارس انجام شد.

پیش از آن هیچ ایده مشخصی برای قیمت بیت‌کوین وجود نداشت و با اولین معاملات، قیمت بیت کوین حدود ۰.۰۰۳ دلار مشخص شد. به‌این معنی که در آن زمان برای خرید یک دلار به ۳۳۳ بیت کوین نیاز بود. معاملات در بیت‌کوین مارکت براساس پی‌پال انجام می‌شد. اما افزایش تقاضا برای ورود به این بازار باعث شد تا پی‌پال نتواند پاسخگوی مناسبی برای این حجم از معاملات باشد. در این زمان بود که Mt.Gox تقریبا جایگزین بیت‌کوین مارکت شد و  بیشتر تراکنش‌های بیت‌کوین را در انحصار خود درآورد. بنابراین بیت‌کوین مارکت با آسان‌تر و دردسترس‌تر کردن معاملات بیت‌کوین برای افراد سرمایه‌گذار، نقش بسیاری در توسعه این بازار و عمومیت یافتن آن ایفا کرد.

 

انواع صرافی ارز دیجیتال

کریپتوکارنسی و مبادلات ارز دیجیتال را باید بزرگترین چالش برای موسسات مالی سنتی دانست. چالشی که بازارهای سرمایه و بازهای مالی را درجهان با پیشرفت‌های تکنولوژی همگام کرد و فرصت‌های جدیدی برای سرمایه گذاری و خلق ثروت ایجاد نمود. البته که این پیشرفت و همه‌گیر شدن کریپتوکارنسی تاحد زیادی وابسته به فعالیت صرافی‌های دیجیتال است. نیاز مبرم به این صرافی‌ها و مراکز، باعث رشد و توسعه فعالیت آن‌ها شد، تاجاییکه امروز انواع مختلفی از صرافی دیجیتال در دنیا فعالند. در ادامه به معرفی انواع صرافی دیجیتال و نحوه فعالیت آن‌ها می‌پردازیم.

صرافی متمرکز ارز دیجیتال

صرافی‌هایی که در آن‌ها شخص ثالثی معاملات را کنترل می‌کند صرافی‌های متمرکز ارز دیجیتال محسوب می‌شود. در این پلتفرم‌ها شخص سوم به عنوان واسطه‌ای بین خریدار و فروشنده در تمامی معاملات حضور دارد و معاملات را تحت نظر دارد. این صرافی‌ها و پلتفرم‌ها شباهت بیشتری به آنچه از موسسات مالی سنتی در ذهن‌ ما نقش بسته دارند و با نظارت، کنترل و تایید معاملات مانند بانک‌های سنتی عمل می‌کنند. نحوه کار در این صرافی‌ها به این ترتیب است که که کاربر بعد از ثبت معاملات و تریدهای خود باید برای نهایی شدن معاملات تایید تراکنش دنظرش را از پلتفرم دریافت کند. این تایید شامل کلیه اطلاعات معامله ثبت شده نیز می‌شود. برخی از معروف‌ترین و معتبرترین صرافی‌های متمرکز ارز دیجیتال عبارتند از:

  • صرافی بیت‌هامب Bithumb
  • صرافی بایننس Binance
  • صرافی اکسکوینو Excoino
  • صرافی کوین بیس Coinbase
  • صرافی اف تی‌ایکس FTX
  • صرافی جمینی Gemini

باید اضافه کرد که امروزه بیشتر معاملات کریپتو و رمزارزها در این صرافی‌ها انجام می‌شود و درتمام دنیا اعتبار و رواج صرافی‌های متمرکز بیشتر است.

صرافی غیرمتمرکز ارز دیجیتال

در صرافی‌های غیر متمرکز ارز دیجیتال یا DEX برخلاف صرافی‌های متمرکز، کنترل‌کننده یا ناظری بر معاملات وجود ندارد. درواقع در این پلتفرم‌ها مدیر یا سازمانی در میان نیست و معاملات کاملا مستقیم و شخصی انجام می‌شود. نوع معاملاتی که در این نوع صرافی‌ها انجام می‌شود را معاملات همتا به همتا می‌گویند. انجام این نوع معاملات که اصطلاح peer to peer (P2P ) را نیز برای آن‌ها به‌کار می‌برند نیاز به احراز هویت کاربران ندارد. همچنین به‌دلیل open source بودن صرافی‌های غیرمتمرکز معمولا معاملاتی که نیاز به امنیت هویتی بیشتری دارند و دوطرف معاملا قصد دارند تبادلات خود را کاملا مخفی نگه دارند بیشتر از این نوع معامله استفاده می‌کنند. برخی از معروف‌ترین صرافی‌های غیرمتمرکز ارز دیجیتال عبارتند از:

  • صرافی دیفای سواپ Defi Swap
  • صرافی یونی‌سواپ Uniswap
  • صرافی پنکیک‌سواپ Pancakeswap
  • صرافی کرپ فایننس Curve Finance
  • صرافی وان‌اینچ 1inch

در این پلتفرم‌ها کاربر پس از اتصال کیف پول مجازی خود به حساب کاربری‌‌اش در صرافی می‌تواند معامله را ثبت و انجام دهد.

صرافی‌های هیبرید ارز دیجیتال

صرافی‌های هیبرید درواقع صرافی‌های ترکیبی ارز دیجیتال محسوب می‌شوند. به‌این معنی که صرافی هیبرید ارز دیجیتال ویژگی‌های دو گروه صرافی‌های بالا را همزمان دارد و ترکیبی از صرافی‌های متمرکز و غیرمتمرکز است. نکته مهم اینکه صرافی‌های هیبرید ترکیبی از ویژگی‌های مثبت دو نوع صرافی متمرکز و غیرمتمرکز را درکنار هم دارند. در این نوع صرافی‌ها معاملات به‌صورت هوشمند و البته با سرعت بالا انجام می‌شوند. در این نوع صرافی معاملات بر پایه بلاک‌چین انجام می‌شود و هم امنیت کاربران و هم امنیت سرمایه آن‌ها افزایش یافته است. از بهترین نمونه‌های صرافی هیبرید ارز دیجیبتال می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • صرافی کورکس Qurrex
  • صرافی ایدو Eidoo
  • صرافی لگولاس Legolas

این نوع صرافی‌ها امنیت قابل قبولی دربرابر حملات سایبری دارند و درعین حال سرعت عمل مورد نیاز تریدرها را نیز فراهم می‌کنند.

البته دسته‌بندی‌های دیگری برای انواع صرافی ارز دیجیتال مطرح می‌شود که آن‌ها را براساس نوع کاربران یا نوع معاملات تقسیم می‌کنند. در برخی از صرافی‌ها تنها می‌توان درازای پرداخت ارز فیات رمز ارز خریداری نمود یا اینکه ارز دیجیال را تبدیل به ارز فیات کرد. در این صرافی‌ها تبدیل رمزارزها به یکدیگر ممکن نیست. یا اینکه در برخی از صرافی‌ها مخاطبان به دسته‌های خصوصی، عمومی و منطقه‌ای تقسیم‌بندی می‌شوند. اما عمده‌ترین و مهم‌ترین دسته‌بندی صرافی‌های رمز ارز مواردی هستند که در بالا مورد بررسی قرار گرفتند.

 

مزایا و معایب انواع صرافی رمز ارز

اکنون که با نحوه عملکرد صرافی‌های متمرکز و غیر متمرکز ارز دیجیتال آشنا شدیم، احتمالا در ذهن همه ما این سوال ایجاد می‌شود که کدام نوع صرافی بهتر است و کدام در اولویت قرار می‌گیرد. بهتر است برای رسیدن به پاسخ این سوال، مزایا و معایب انواع صرافی ارز دیجیتال را بررسی کنیم.

مزایا و معایب صرافی‌های متمرکز ارز دیجیتال

گفتیم که صرافی‌های متمرکز رمز ارز، رایج‌ترین نوع صرافی‌ها در بازار کریپتو هستند. قطعا مزایای این نوع صرافی‌ها قابل توجه است که مورد استقبالند. مهم‌ترین مزایای این صرافی‌ها عبارتند از:

  • کاربری خوب و امکان استفاده آسان و راحت برای همه کاربران
  • نقدینگی بالا و امکان انجام معاملات با مبالغ بالا
  • قابل اعتماد بودن و احتمال کلاه‌برداری کمتر

اما معایب صرافی‌های متمرکز که باعث می‌شود تمام سهم معاملات کریپتو را از آن خود کنند نیز عبارتند از:

  • نیاز به انجام احراز هویت در این صرافی‌ها درنتیجه کاهش سطح امنیت مدنظر کاربران در این معاملات
  • احتمال هک شدن صرافی
  • کنترل و مدیریت معاملات و تراکنش‌ها توسط شرکت که باز هم سطح ایمنی مدنظر کاربر را کاهش می‌دهد.

درواقع باید گفت، انجام معاملات در صرافی‌‌های متمرکز برای سرمایه‌گذاری و فعالیت در بازار کریپتو می‌تواند مطلوب باشد، اما اگر هدف انجام معاملات امنیتی است، این صرافی‌ها نمی‌توانند انتخاب‌های صد درصد مناسبی باشند.

مزایا و معایب صرافی‌های غیرمتمرکز ارز دیجیتال

صرافی‌های غیرمتمرکز رمز ارز شاید به‌نظر از محبوبیت کمتری بهره ببرند اما همچنان طرفداران خاص خود را دارند. دلایل این طرفداری می‌تواند مزایای زیر باشد:

  • کنترل و مدیریت دارایی‌ها کاملا دراختیار کاربر است.
  • نیاز به انجام احراز هویت نیست.
  • امکان هک شدن صرافی کمتر است.
  • خرید و فروش مستقیم دراختیار کاربر است.

اما دراین بین معایبی نیز وجود دارند که باعث می‌شود عموم کاربران به سمت صرافی‌های متمرکز سوق پیدا کنند. این معایب عبارتند از:

  • رابط کاربری سخت که کار را برای کاربران تازه‌کار تقریبا غیرممکن می‌کند.
  • چالش‌های نقدشوندگی که سرعت عمل را پایین می‌آورد.
  • عدم امکان پرداخت با ارز فیات که محدودیت ایجاد می‌کند.

درواقع باید گفت، فعالیت در این پلتفرم‌ها برای کاربرهای تازه‌کار و کم‌تجربه سخت است و معمولا کاربران باتجربه و قدیمی‌تر تمایل به فعالیت در این صرافی‌ها را دارند.

مزایا و معایب صرافی‌های هیبریدی ارز دیجیتال

در بخش معرفی صرافی‌ها گفتیم که انواع هیبریدی دارای مزایای بیشتر و معایب کمتری دارند. اما همچنان صرافی‌های هیبرید مورد استقبال عموم نیستند. در بیان مزایای صرافی‌های هیبرید باید گفت:

  • آزادی عمل کاربر که امکان ترید هم بر روی پلتفرم‌های متمرکز و هم غیر‌متمرکز را دارند.
  • امکان دسترسی سریعتر به خدمات و انجام معاملات.
  • ارائه راه‌حل‌های مبتنی بر بلاک‌چین.
  • عدم نگهدارایی دارایی کاربران در کیف پول گرم و در نتیجه افزایش امنیت دارایی‌ها در برابر حملات سایبری.

این مزایا موارد قابل توجهی هستند و می‌توان گفت که وسوسه‌انگیزند. اما آیا معایبی نیز وجود دارند که بتوانند دربرابر این وسوسه بایستند. معایب صرافی‌های هیبرید عبارتند از:

  • امکان دشوارتر عیب‌یابی اینگونه پلتفرم‌ها به خاطر پیچیدگی بیشتر ساختار آنها . کاربری سخت‌شان.
  • حجم معاملات بسیار پایین

بررسی این معایب نشان می‌دهد که چرا صرافی‌های هیرید هنوز نتوانستند سهم بیشتری از معاملات کریپتو را به خود اختصاص دهند.

با بررسی این مزایا و معایب می‌توان به نتیجه دقیق و کاملی دست یافت و اطلاع پیدا کرد که برای هر کاربری کدام نوع صرافی می‌تواند انتخاب بهتری باشد.

 

 ویژگی‌های مهم انواع صرافی ارز دیجیتال

درمورد صرافی ارز دیجیتال برخی استانداردها اهمیت بسیاری دارند. استانداردهایی که باعث شهرت، اعتبار و البته قدمت این صرافی‌ها می‌شوند و حجم معاملات آن‌ها را افزایش می دهند. مهم‌ترین استانداردها و ویژگی‌ها درمورد انواع صرافی رمز ارز عبارتند از:

امنیت بالا

امنیت را باید مهمترین ویژگی صرافی‌های ارز دیجیتال دانست. امنیت برای سرمایه‌گذاران کریپتوکارنسی معیار تعیین کننده‌ای است. امنیت مورد نظر در این پلتفرم‌ها از جهت اطمینان از معاملات، عدم وجود نگرانی از کلاهبرداری‌های احتمالی، حملات سایبری و سوخت شدن اموال سرمایه‌گذاری مطرح می‌شود.

کاربری آسان

بهترین پلتفرم‌های خرید و فروش ارز دیجیتال آن‌هایی هستند که استفاده از آن‌ها برای تازه‌کارترین‌ها نیز ساده و راحت باشد. تقریبا تمامی صرافی‌های معتبر رمزارزها به رابط کاربری خود اهمیت وییژه‌ای می‌دهند.

میزان کارمزد

میزان کارمزدی که صرافی‌ها از کاربران دریافت می‌کنند نیز باید بررسی شود. این کارمزد باید منصفانه باشد. به‌این معنی که با نوع خدمات و بهینه بودن آن‌ها همخوانی لازم را داشته باشد.

نحوه ذخیره‌سازی دارایی‌ها

نحوه ذخیره‌سازی سرمایه‌ و دارایی کاربر در یک صرافی بخشی از امنیت آن را تضمین می‌کند. اگر در یک صرافی امکان ذخیره‌سازی سرد فعال و امکان‌پذیر باشد، نگرانی از دست رفتن سرمایه کاربران دراثر حملات سایبری به حداقل می‌رسد.

دقت داشته باشید آنچه می‌توان موارد بالا را بیش از هرچیز مشخص کند، پیشینه و قدمت یک صرافی و اعتباری که درطول فعالیتش از سوی کاربران کسب نموده است، خواهد بود. صرافی‌های مشهور و شناخته شده، براساس اطمینان و اعتمادی که کاربران نسبت به آن‌ها دارند شهرت پیدا کرده و به بزرگترین پلتفرم‌ها تبدیل می‌شوند. درنتیجه بررسی پیشینه عملکرد یک پلتفرم نیز اهمیت بالایی دارد.

 

معروف‌ترین و بهترین صرافی‌های ارز دیجیتال

پس از بررسی انواع صرافی ارز دیجیتال و استانداردهای مهم این پلتفرم‌ها، بهتر است به معرفی معروف‌ترین و بهترین صرافی‌های دنیا بپردازیم.

صرافی کوکوین (Kucoin)

صرافی کوکوین یکی از صرافی‌های معتبر جهانی است که برای ایرانی‌ها نیز محبوبیت زیادی دارد. دلایل این محبوبیت را باید به مبحث مهم تحریم‌های جهانی مربوط دانست و عدم نیاز به احراز هویت کاربران ایرانی در این پلتفرم. آنچه برای فعالیت در برخی از دیگر صرفی‌های معتبر و شناخته شده مانند باننس اجباری است و درواقع برای کاربران ایرانی ایجاد محدودیت می‌کند. پشتیبانی از خرید وفروش بیش از ۷۰۰ رمزارز مختلف و رابط کاربری متلسب را نیز باید دربین مزایای کوکوین مطرح کرد.

صرافی کوکوین درحال حاضر بیش از ۲۰ میلیون کاربر از ۲۰۰ کشور مختلف دارد که نشانه اعتبار این پلتفرم است. این رقم چیزی حدود یک معامله‌گر از چهار معامله‌گر ارزهای دیجیتال را شامل می‌شود. در کوکوین می‌توان ضمن خرید و فروش رمزارزها که در قسمت بازار اسپات صورت می‌گیرد، در بخش فیوچرز و مارجین تریدینگ نیز فعالیت کرد. همچنین ربات‌های معامله‌گری هوشمند کوکوین نیز برای کاربران در دسترسند. امکان سپرده‌گذاری و پشتیبانی از ۲۰ زبان مختلف زنده دنیا را نیز باید به ویژگی‌های مثبت کوکوین اضافه نمود.

صرافی کوینکس (CoinEx)

صرافی کوینکس نیز مانند صرافی کوکوین دربین کاربران ایرانی شناخته‌شده‌تر است. چرا که پس از اعمال تحریم‌ها و اجبار احراز هویت برای ایرانیان در صرافی بایننس، بسیاری از ایرانیان به‌سمت این صرافی جذب شدند. این استقبال تاجایی پیش رفت که زبان فارسی به لیست زبان‌های مورد پشتیبانی کونکس افزوده شد. همچنین درحال حاضر شاهد نسخه‌ی فارسی کانال‌ها و صفحات مجازی کوینکس در شبکه‌های اجتماعی هستیم. بلاگ رسمی فارسی این پلتفرم نیز از دیگر امکاناتی است که دراختیار کاربران ایرانی قرار گرفته است. خرید و فروش بیش ۶۰۰ رمز ارز مختلف در این پلتفرم امکان‌پذیر است و معاملات فیوچرز و مارجین نیز در آن پشتیبانی می‌شود. کارمزدهای منعطف را نیز می‌توان از دیگر مزایای کوینکس دانست.

صرافی بایننس (Binance)

بایننس را باید مشهورترین و شناخته‌شده‌ترین صرافی ارز دیجیتال در جهان دانست. تاجاییکه احتمالا بسیاری افرادی که هیچ‌گاه در بازار کریپتو حضور نداشته‌اند، نام باننس را شنیده باشند. کارمزد کم و پشتیبانی از رمزارزهای مختلف دو سیاستی بودند که بایننس از ابتدای فعالیت خود در پیش گرفت و همین موضوع باعث شد تا امروز بیش از ۹۰ میلیون کاربر از آن استفاده کنند. معامله‌ی بیش از ۳۵۰ رمزارز در این صرافی امکان‌پذیر است و بیشترین حجم معاملات روزانه کریپتوکارنسی نیز به این صرافی تعلق دارد.

بایننس نیز در ابتدا محبوبیت بسیاری در بین ایرانیان داشت. عدم نیاز به احرازهویت یکی از دلایل این محبوبیت بود اما پس از اعمال این محدودیت و اجبار احراز هویت، فعالیت در این پلتفرم به‌دلیل تحریم‌ها برای ایرانیان ممنوع شد. چرا که ایرانیان برای عضویت در آن نیاز به تغییر هویت داشتند و دردسرهایی در این مسیر وجود داشت. پشتیبانی از بازار فیوچرز ، مارجین و امکان سپرده‌گذاری از دیگر مزایای بایننس محسوب می‌شود.

در این لیست می‌توان صرافی‌های دیگری مانند کوین‌بس، کراکن، اف‌تی‌ایکس و کریپتو دات کام را افزود. صرافی StormGain، BitMax و Bitfinex نیز از جمله صرافی‌های معروفند که نیاز به احراز هویت ندارند.

 

صرافی‌های داخلی یا خارجی، کدام برای ایرانیان بهتر است؟

درحال حاضر البته صرافی‌های متعدد داخلی نیز وجود دارند که به‌دلیل محدودیت‌های تحریمی و مشکلات احراز هویت بیش از قبل مورد توجه قرار گرفته‌اند. اما نمی‌توان منکر امکانات و ویژگی‌های گسترده برخی از پلتفرم‌های معتبر و شناخته شده خارجی دربرابر پلتفرم‌های داخلی بود. به‌همین دلیل بسیاری از کاربران ایرانی نیز همچنان ترجیح می‌دهند از طریق برخی روش‌های خاص اقدام به دور زدن تحریم‌ها کرده و همچنان به خرید و فروش و معامله در پلتفرم‌های غیرایرنی بپردازند. نکته‌ای که در این مواقع ایجاد نگرانی می‌کند، احتمال مسدود شدن حساب‌های کاربری ایرانیان و از دسترس خارج شدن دارایی‌های آن‌ها است. آنچه ریسک فعالیت در صرافی‌های خارجی را بالا می‌برد. لازم به ذکر است که در داخل نیز هنوز لیست قوانین و مقرار مشخص و ثابتی برای راه‌اندازی صرافی ارز دیجیتال وجود ندارد و پیگیری مشکلات امنیتی ایجادشده در آن‌ها از طریق قانونی چندان ساده نیست.

فارسی زبان بودن پلتفرم‌های داخلی و کاربری ساده‌تر آن‌ها از دیگر مزایای این صرافی‌ها محسوب می‌شود که فعالیت و معامله‌گری برای کاربران تازه‌کار را ساده‌تر می‌سازد؛ اما عدم پوشش تمامی رمزارزها در صرافی‌های داخلی نیز از دیگر مشکلات آن‌ها محسوب می‌شود. البته از آنجا که اغلب کاربران تازه‌کار ترجیح به خرید و فروش و معامله با چند رمز ارز شناخته‌شده‌تر مانند بیت‌کوین و اتریوم می‌دهند، از این نظر با مشکل چندانی مواجه نیستند. نکته نهایی اینکه کاربران ایرانی برای فعالیت در اغلب پلتفرم‌های خارجی نیز ابتدا نیاز به ثبت نام در یکی از پلتفرم‌های داخلی دارند چرا که بدون اینکار شارژ کیف پول‌شان امکان‌پذیر نیست.

 

نتیجه گیری

درنهایت باید گفت، پیش از انتخاب صرافی ارز دیجیتال چه داخلی و چه خارجی لازم است پیشینه و سوابق عملکردی آن را بررسی نمود. تعداد کاربران، حجم معاملات و تعداد رمزارزهایی که پوشش می‌دهند از گزینه‌های بعدی محسوب می‌شوند. درصد کارمزد و پشتیبانی را نیز باید بررسی نمود. این موارد همه آنچه که برای یک صرافی رمز ارز اعتبار ایجاد می‌کنند هستند. سعی کنید پیش از انتخاب صرافی و شروع به فعالیت در بازار کریپتوکارنسی تحقیقات لازم را در این زمینه انجام داده و سپس تصمیم نهایی را بگیرید.

2 دیدگاه برای “صرافی ارز دیجیتال (DCE)

  1. احمد مخبر گفته:

    به عنوان یک علاقمند به رمزارزها، می‌خواهم در مورد “صرافی ارز دیجیتال” سوالی مطرح کنم. آیا می‌توانید توضیحی کامل درباره این صرافی و نقش آن در بازار رمزارزها ارائه دهید؟
    تشکر می‌کنم!

  2. ایران ارز دیجیتال گفته:

    با تشکر از سوال شما درباره “صرافی ارز دیجیتال”. صرافی‌های ارز دیجیتال نقش بسیار مهمی در بازار رمزارزها ایفا می‌کنند. صرافی‌ها مکان‌هایی هستند که به کاربران اجازه می‌دهند رمزارزها را خرید و فروش کنند و تبدیل به ارزهای دیگر کنند.

    در یک صرافی ارز دیجیتال، معمولاً می‌توانید رمزارزهای مختلفی مانند بیتکوین، اتریوم، لایتکوین و غیره را خرید و فروش کنید. صرافی‌ها بسته به سیاست‌ها و قوانین خود، معمولاً به کاربران اجازه می‌دهند رمزارزها را با ارزهای معمولی مانند دلار، یورو یا پوند استرلینگ معامله کنند.

    صرافی‌ها عملیات خرید و فروش را با استفاده از تکنولوژی بلاکچین و کیف پول‌های دیجیتال انجام می‌دهند. این به کاربران امکان می‌دهد ارزهای دیجیتال خود را در کیف پول‌های امن نگه دارند و آنها را برای معاملات استفاده کنند.

    صرافی‌ها همچنین معمولاً سرویس‌هایی مانند امکانات نگهداری از ارزها در کیف پول‌های سرد (کیف پول‌های آفلاین)، تحلیل بازار، نمودارهای قیمت و خدمات مالی دیگر را به کاربران ارائه می‌دهند.

    از طریق استفاده از صرافی‌ها، کاربران می‌توانند به راحتی رمزارزهای خود را خریداری و به فروش برسانند و در بازار رمزارزها فعالیت کنند. با این حال، همیشه حواستان باشد که با صرافی‌های قابل اعتماد و امن همکاری کنید و تحقیقات کافی را درباره آنها انجام دهید.

دیدگاه‌ها بسته شده است.

ثبت نام در کوینکس ثبت نام در کوکوین