ارز دیجیتال از دیدگاه اسلام

آیا ارز دیجیتال شرعا جایز است؟ نظر مراجع تقلید در مورد ارز دیجیتال چیست؟

برای دریافت پاسخ این سوالات تا انتها با ما همراه باشید.

در مورد بازار ارزهای دیجیتال و خرید و فروش ارز که امروزه در دنیا سر و صدای زیادی به پا کرده است، از دیدگاه اسلام نظرات متفاوتی وجود دارد و مراجع تقلید مختلف در این زمینه نظر یکسانی ندارند.

به همین منظور در ایران ارز دیجیتال قصد داریم ارز دیجیتال را از منظر شرعی بررسی کنیم.

حکم قانونی ارز دیجیتال چیست؟

با توجه به اینکه ارز دیجیتال روش جدیدی در سرمایه گذاری است و در زمان پیامبر چنین روشی وجود نداشت، حکم شرعی خاصی برای این روش سرمایه گذاری وجود ندارد و مراجع تقلید نظرات متفاوتی را در رابطه با این روش ارائه کرده اند. به شرح زیر است: برخی از آنها این روش را بدون مشکل و برخی دیگر انجام معاملات با ارز دیجیتال را حرام و غیر مجاز می دانند.

نظر مراجع تقلید در مورد ارز دیجیتال

نظرات مراجع تقلید مختلف کشور اسلامی ما در مورد ارز دیجیتال از دیدگاه شرعی به شرح زیر است:

آیت الله خامنه ای

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر کشور ایران در خصوص خرید و فروش ارز دیجیتال و یا تولید آن گفته‌اند که انجام این کارها بلامانع و بدون مشکل و بر اساس قوانین جمهوری اسلامی ایران است.

از این رو مجوز خرید و فروش و تولید ارز دیجیتال در انواع مختلف آن از سوی رهبر کشورمان به مردم داده شده است و کسانی که این کار را انجام می دهند نه تنها از نظر ایشان کار اشتباهی انجام نداده اند، بلکه مشکلی نیز ندارند. از نظر قوانین اسلامی

آیت الله مکارم شیرازی

آیت الله مکارم شیرازی که مرجع تقلید بسیاری از مردم کشورمان است، می گوید: ابهامات زیادی در خرید و فروش بیت کوین وجود دارد، زیرا منبع استخراج آن مشخص نیست و بسیاری از دولت ها ارزش بیت کوین را تایید نکرده اند. ارز دیجیتال پذیرفته نیست.

اما از آنجایی که این مرجع تقلید از خرید و فروش بیت کوین را روشی برای سوء استفاده و کلاهبرداری از مردم دانسته است، این کار را جایز اعلام نکرده است.

ارز دیجیتال از دیدگاه اسلام

ارز دیجیتال آیت الله گلپایگانی از دیدگاه اسلام

آیت الله گلپایگانی از مراجع تقلیدی است که تمامی تراکنش های ارز دیجیتال را حرام و باطل اعلام کرده است. با این حال کسانی که مرجعشان آیت الله گلپایگانی است باید از این معاملات پرهیز کنند.

آیت الله نوری همدانی

آیت الله حمدانی نیز مانند آیت الله گلپایگانی، ورود به این معاملات را حرام دانسته و این کار را اشکال دارد.

آیت الله خراسانی

آیت الله خراسانی از مراجع تقلید است که از نظر شرعی نسبت به ارز دیجیتال نظر منفی دارد و از نظر ایشان خرید و فروش این ارزها در بازار ارزهای دیجیتال باطل و از نظر شرعی پذیرفته نیست. نقطه نظر.

آیت الله زنجانی

آیت الله زنجایی در این خصوص گفته است که اگر خرید و فروش بیت کوین یا سایر ارزهای دیجیتال خلاف شرع باشد مفاسد اقتصادی دارد و خرید و فروش آن با مشکلاتی همراه است، اما در غیر این صورت، انجام این کار را بدون آن می دانند. مانع .

حرف پایانی

ارز دیجیتال را از منظر شرعی در صرافی ایران ارز دیجیتال بررسی کردیم. با توجه به نظرات مراجع تقلید مختلف کشورمان در رابطه با ارزهای دیجیتال، می توان نتیجه گرفت که از نظر حضرت آیت الله خامنه ای، معاملات ارز دیجیتال بلامانع و قانونی بوده و پیگرد قانونی ندارد، اما کسانی که از سایر آیت الله ها هستند، اگر موارد فوق را رعایت می کنند و این نوع مراجع تقلید خود را مرجع تقلید اعلام کرده اند، از انجام معاملات ارز دیجیتال خودداری کنند.

اگر می خواهید اطلاعات بیشتری در مورد خرید و فروش و سرمایه گذاری در بازار ارزهای دیجیتال به دست آورید یا با صرافی کوینکس بیشتر آشنا شوید، از دیگر مقالات این وب سایت برای افزایش اطلاعات خود استفاده کنید.

ایران ارز دیجیتال

ثبت نام در کوینکس ثبت نام در کوکوین